Omzet AFAS Software groeit met 17% naar 141 miljoen euro

    De omzet van AFAS Software is in 2018 met 17 procent gestegen naar 141 miljoen, terwijl de winstgevendheid zelfs met 26 procent toenam. AFAS is vorig jaar in de breedte gegroeid, in diverse sectoren kwamen er veel klanten bij. In totaal werden 388 organisaties vorig jaar klant bij AFAS. 
    Opvallend is het grote aantal succesvolle aanbestedingen. Na het Erasmus MC gaan nu ook Het Maastricht UMC+ en Universitair Medisch Centrum Groningen, de Gemeente Amsterdam en onderwijsinstellingen met de software van AFAS werken. Het softwarebedrijf heeft ook in de flexmarkt behoorlijke stappen gezet. YoungCapital is bijvoorbeeld een nieuwe klant in die branche. In andere branches mag AFAS sinds afgelopen jaar onder meer CSU, Kamer van Koophandel en DeLaMar Theater tot haar klanten rekenen. “We vinden het heel mooi dat zoveel bedrijven in zoveel verschillende branches bij ons uitkomen voor het verbeteren van hun bedrijfsprocessen”, zegt Arnold Mars, CFO van AFAS Software. 


    Stijgend rendement

    Naast de aanwas van nieuwe klanten is ook de productiviteit afgelopen jaar met 6,4 procent flink gestegen naar een omzet van 327.227 euro per FTE. “Elke dag zijn we voor klanten bezig met optimaliseren en slimmer werken aan de hand van onze software. Dan willen we dat zelf ook laten zien dat het werkt; practice what you preach.” Voor komend jaar zijn de verwachtingen weer positief. De groeidoelstelling van AFAS ligt voor 2019 op 15 procent. Mars: “Ons succes zien wij als gevolg van de liefde voor medewerkers en klanten, het plezier in ondernemen en de passie voor innovatie. Dat betekent dat we blijven werken aan gave functionaliteit in de software waar onze klanten dagelijks profijt van hebben.”


    Mens en maatschappij

    De medewerkers, inmiddels ruim 450, hebben het goed bij AFAS en werken graag bij het bedrijf, blijkt uit een enquête die AFAS uitvoerde. Mars: “Maar liefst 98 procent is trots op het werk dat ze doen. Daar zijn wij als directie dan weer trots op.” Naast de focus op de eigen medewerkers staat MVO hoog in het vaandel familiebedrijf AFAS. Met de AFAS Foundation steunt het familiebedrijf projecten die een positieve impact maken op de samenleving. Inmiddels sponsort de AFAS Foundation 231 initiatieven. In 2018 kwamen daar onder meer Stichting Bartimeus Sonneheerdt (theatervoorstellingen voor blinden en slechtzienden) en ’s Heeren Loo (de educatieve game Robins Wereld voor kinderen met een verstandelijke beperking) bij.


    Bekroond

    De snelle groei van AFAS, de manier waarop het bedrijf wordt geleid en de cultuur bleven afgelopen jaar niet onopgemerkt. Het bedrijf is in 2018 verschillende keren bekroond. Zo ontving AFAS eind mei de prestigieuze Koning Willem I-prijs in de categorie ‘grootbedrijf’ uit handen van Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken. AFAS maakt het jaarverslag, zeker de online versie, zo leesbaar en begrijpelijk mogelijk. Bijzonder is de mate van transparantie. Alle cijfers zijn inzichtelijk, en ook wordt toegelicht hoe het licentiemodel werkt en hoe AFAS omgaat met de geldstromen tussen haar internationale vestigingen.


    Over AFAS Software

    AFAS Software inspireert beter ondernemen. Het Nederlandse familiebedrijf ontwikkelt al ruim 20 jaar innovatieve softwareproducten en neemt daarbij haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Door de flexibiliteit van de software, die volledig af te stemmen is op branchespecifieke situaties, automatiseert AFAS bedrijven en organisaties in alle branches. Hiermee krijgen klanten een compleet inzicht in alle bedrijfsprocessen en hebben zij het vermogen om mee te bewegen met de markt.

    DELEN